Bra och dålig marknadsföring

Hur kan en marknadsplan se ut och vad är dålig marknadsföring? Går det att kombinera en utbildning i marketing med arbete?

 

Något som behövs i dagens allt mer marknadsmässiga atmosfär på arbetsmarknaden, är just en riktigt bra marknadsföringsutbildning. Det kan inte bara stärka kompetensen men även ge inspiration och kraften att ta sig an något svårt med nya, klara ögon. Det kan vara både på ett strategiskt som på ett operativt plan. Dessutom går det att kombinera studier med jobb om studierna sker på deltid, något många gör för att vidareutveckla sig utan att ge karriären ett avbrott.

 

Så kan marknadsföringen se ut

 

I Verksamt.se, en oberoende sajt som drivs av Bolagsverket, går det att läsa om hur marknadsföring kan se ut. Det kan handla om att sluta sälja och i stället göra sin produkt köpbar, en marknadsplan kan se ut på följande sätt:

 

  1. Vad är det du vill sälja och vilka tror du är intresserade av att köpa? Vad har dina potentiella kunder gemensamt? Hur vill du att ditt företag ska uppfattas?
  2. Gör en omvärldsanalys. Lär dig mer om branschen och hur marknaden för dina produkter ser ut.
  3. Definiera din målgrupp. Var så konkret som möjligt!
  4. Vad erbjuder du? Vad vill du att kunderna ska förknippa med dig? Hur ska du särskilja dig från andra?
  5. Formulera dina mål. Vad vill du uppnå på lång sikt och vad vill du uppnå nästa månad? Var konkret, målen ska vara mätbara.
  6. Utforma strategier. När du bestämt dig för vilken profil ditt företag ska ha och vilka dina kunder är kan du planera in konkreta marknadsföringsaktiviteter.
  7. Följ upp och justera. Följ upp dina marknadsföringsaktiviteter så att du ser vad som ger bäst resultat. På så vis kan du lära dig och bli bättre hela tiden.

 

Marknadsplanen beskriver helt enkelt ditt företags marknadsföring, dess försäljningsmål och vad för marknadsföringsinsatser som ni planerar att genomföra just för att nå dessa mål.

 

Inte bra för varumärket – eller de utsatta

 

Något som verkligen inte är bra för marknadsföringen är när en person som är kopplad till varumärket på något sätt, anklagas för sexuella trakasserier eller ännu värre saker. Det har varit flera medieprofiler som genom kampanjen #metoo har avslöjats av kvinnor som blivit ofredade, detta genom bland annat sociala medier som Instagram. I en artikel i Dagens Media går det till exempel att läsa om hur Discovery nu avslutar ett samarbete med en välkänd komiker efter att denna anklagats för våldtäkt av flera kvinnor. Mer om detta går det att läsa om här.