Lär dig allt om ledarskap

En bra ledare inspirerar, belönar och uppmuntrar sina kollegor att ta smarta beslut och arbeta effektivt. Har du precis blivit erbjuden din första chefstjänst, eller är du intresserad av att veta vad nyckeln är till ett bra ledarskap? Det finns många sätt att ta till sig kunskap – och inte allt för sällan handlar det om ren och skär hjärnforskning.

Hur står det egentligen till med din människokännedom? Och har du koll på vad ”neuroledarskap” betyder? Föreläsaren och författaren Lena Skogholm har fördjupade kunskaper inom hjärnforskning och har coachat många chefer och blivande ledare i hur man tränar upp sin ledarskap. Hennes föreläsning kan du hitta här: https://www.lenaskogholm.se/neuroledarskap-hjarnsmart-ledarskap/ och handlar om att ge konkreta verktyg för den blivande ledaren – eller den som bara vill bli bättre – och är en föreläsning fylld av energi och smärtsamma igenkänningsmoment. Att vara en bra ledare är en process och något som faktiskt går att träna sig till.

Vad är neuroledarskap?

Neuroledarskap är ett begrepp som handlar om att utgå från hur den mänskliga hjärnan fungerar i relation till andra människor när vi kommunicerar med varandra. Genom att bli medveten om hur vi och vår omgivning fungerar kan vi enklare skapa bra möten med effektiva resultat, undvika missförstånd och bli bättre på att hantera negativa situationer. En ledare står ofta inför svåra situationer som uppsägning eller att presentera något liknande besvikelsemoment. Lena Skogholm hjälper dig att bli expert på att ta dessa situationer med utgångspunkt från hjärnforskningen.

Hur vi fungerar beror ofta på fundamentala funktioner i våra hjärnor som går att koppla till ren kemi i hjärnan. Vissa av oss har nära till ett flyktbeteende, andra av oss är inställda på strid – allt detta är saker som går att härleda till hjärnforskningen och får man en inblick i detta kan man komma långt i sitt ledarskap och sitt bemötande gentemot andra människor.

Hur är man en bra chef?

Ja, de flesta av oss har haft olika slags chefer och känner spontant till vilka som har varit inspirerande och bra – och vilka som givit upphov till att man velat säga upp sig. Vilken typ av ledare vill du vara? Ditt företag är förmodligen mån om att du som chef lyckas behålla dina stjärnor. Hur uppmuntrar man de duktiga och får dem att vilja stanna? En bra chef är transparent, ger dåliga besked i tidiga skeden, ger löften och utdelning. Se till att vara konsekvent, trovärdig och pålitlig. Och lär känna dina kollegor och hur de fungerar. En bra chef är någon som ibland kan tänka utanför boxen men samtidigt vara konsekvent och stå fast vid vad som varit sagt från början.

Vänd sedan på frågan: vad är en dålig chef? En dålig chef är en person som inte känner in personen den arbetar med. Som inte aktivt lyssnar på kritik, både den implicita och explicita – och som kritiserar mer än den belönar. Ibland är det inte alltid uppenbart, men en person kan också föra sig med mycket härskartekniker som gör det svårt för de anställda att trivas.