Marknadsföring i sociala medier

Hur syns en bäst på nätet? Det gäller att var där ens målgrupp är, i rätt tid och i rätt sammanhang. Det kan vara på Facebook bland annat.

Har du en e-handel och vill synas för din målgrupp på rätt ställen? Då är marknadsföring på Facebook något för dig. Det är både kostnadseffektivt i jämförelse med annan annonsering, samtidigt har du tillgång till massiva mängder data för din målgrupp helt gratis. Det är dessutom mätbart och går att styra enkelt mot olika lönsamhetsmål. Ett råd är att ta hjälp av experter på sociala medier och digital marknadsföring när du ska annonsera på Facebook, så blir det rätt från början.

Viktigt att synas på nätet som företagare

Ett företag som tagit steget ut på nätet med full fart är inget annat än den svenska hemfixarkedjan Clas Ohlsson. I en artikel som går att läsa här. De är verkligen på frammarsch och tillväxten på nätet har stigit till hela 56 procent på ett år, från 26 miljoner i oktober 2017 till hela 40 miljoner i oktober 2018. Förra året var tillväxten 38 procent. En rejäl skillnad med andra ord. Den totala omsättningen ligger nu på 755 miljoner kronor. Inte bara fyller företaget från Dalarna 100 år, de växer alltså enormt också. Inte minst känner man sin målgrupp, har ett utarbetat varumärke med hög igenkänning, man vet var man ska synas likaså.

Även den spanska klädjätten Zara expanderar på nätet och storsatsar digitalt. Nu öppnar företaget e-handel på 106 nya marknader runt om i världen. Det är vidare en ny plattform som i stort sett ligger bakom den digitala expansionen, menar man från ägarbolaget. De flesta nya marknaderna ligger i Afrika, där en medelklass fortsätter att växa. Några av länderna som ingår i expansionen är Angola, Elfenbenskusten, Senegal och Ghana. Även delar av västindiska Karibien och Indonesien syns till på den nya plattformens marknader. Man menar nu att bolagets alla varumärket kommer finnas online, i hela världen om två år, 2020. Mer om detta i Market.

 

Några som inte gillar reklam

Några som gör helt om och ratar både Facebook och reklam är företaget Bahnhof, som det går att läsa om i Resumé. Där berättar bland annat kommunikationschefen att hon tycker reklam är ”fruktansvärt tråkigt” och att bolaget envist och konsekvent vägrar köpa byråtjänster och utrymme i medier.