Marknadsföring på Instagram

De företag som vill marknadsföra sig på ett relativt billigt sätt bör satsa på sociala medier. Instagram tillåter nu företag att köpa inlägg i användarnas flöden och den som sticker ut kan få många nya kunder.

3988808-instagram-3

För ett par månader sedan gick sociala medie-appen Instagram från att vara en reklamfri zon, till att tillåta företag att betala för annonser i användarnas flöden. Detta rapporterade Dagens Nyheter och en rad andra medier. Nu blandas alltså vänners bilder och klipp med företags annonser i användarnas flöden. I USA har man sedan länge haft reklam på Instagram men man har inte velat haka på trenden i Sverige förrän nu. I och med att man nu infört reklamen även i Sverige kan företag nå hela 2,5 miljoner svenska Instagramanvändare genom appen.

Stick ut i mängden

För att göra detta på ett bra sätt är det viktigt för företagen att lägga lite tid och pengar på att göra annonserna så bra som möjligt. Gör man inte det är risken stor att användarna bara scrollar förbi annonsen i flödet. Ett bra tips för de företag som verkligen vill sticka ut på Instagram är att göra annonsen till en film. Det allra roligaste, som kommer locka många till att kolla, är att göra en animerad film och detta kan man göra i samarbete med ett produktionsbolag. Brikk.se är ett produktionsbolag i Stockholm som nischat sig just på att göra animerade företagsfilmer.

Företag köpte inlägg

Innan man bestämde sig för att börja med reklam på svenska Instagram köpte företagen inlägg av användarna som hade många följare. Det kunde till exempel vara att användaren tipsade om en bok eller ett klädesplagg som den fick betalt för att göra från företaget bakom produkten.

”Ett exempel är 17-åriga Lisa Tellbe som har ett av Sveriges mest populära konton på Instagram med 354 000 följare. Hon medverkar just nu i en kampanj för Arla.” Läs mer.