Så ger du feedback till din chef

Vad karaktäriserar en dålig chef och hur kan man ge feedback på ett sätt som ger personen i fråga chansen att bättra sig?

 

En dålig chef ger medarbetarna en sämre hälsa. Det rä med andra ord livsviktigt att företag och organisationer drivs av kompetenta, tydliga personer. Om du som chef vill bli ännu tryggare i din roll är rådet att gå en välrenommerad ledarskapsutbildning på SSE Executive Education. Men hur vet du om att du är en dålig chef? Det finns ett antal olika kännetecknande egenskaper för de som är sämre i ledarpositionen.

 

Egenskaper hos en dålig ledare

I en artikel i Veckans Affärer går det att läsa om hur en det enligt en global undersökning visar sig att hela 32 procent uppger och upplever att de har en rentav usel chef. Samtidigt som 15 procent, mindre än hälften, menar att de har en fantastisk chef. De egenskaper som en dålig chef har kan bland annat vara någon av dessa punkter, från samma artikel:

  • Ljuger
  • Aldrig erkänner egna misstag
  • Lovar för mycket
  • Är snabb att skylla misstag på dig, men sällan berömmer dina framgångar
  • Ringer dig när du är ledig
  • Vill inte höra din syn på saker
  • Tar all plats i rampljuset
  • Ger irrelevant feedback
  • Ändrar hela tiden uppfattning
  • Ger dig inget utrymme att växa
  • Är passivt aggressiv
  • Ignorerar dig helt
  • Har rejäla humörsvängningar
  • Aldrig diskuterar din framtid med dig
  • Ofta tappar humöret
  • Är självcentrerad
  • Aldrig är nöjd med din insats
  • Styrs av irrationella rädslor
  • Säger ja till typ allt
  • Plötsligt rycker undan mattan för projekt du jobbar med
  • Gör att du känner det som allt svårare att gå till jobbet

 

(Källa: Veckans Affärer)

 

Hur du ger feedback – och tar emot

Om du har en chef du tycker inte gör sitt jobb alls kan du i enkla men tydliga ordalag beskriva detta för personen, som då i alla fall får chansen att inse sina komprometterande sidor och därmed även jobba på dessa. Liksom du vill att chefen ska göra med dig, och inte kritisera dig inför andra på ett väldigt förminskande sätt:

”Att påpeka andras fel och misstag högt inför andra är inget bra sätt att ge feedback på. Kritik ska ge oss chansen att utvecklas. När en chef kritiserar andra öppet tolkas det lätt som skitsnack och sänder ut helt fel signaler i organisationen” – Metro Jobb

I en artikel i Dagens Nyheter går det att läsa om hur du kan ta upp konkreta exempel och förslag på förbättringar när du vill att din chef helt enkelt ska bättra sig. Mrn om det inte händer något kan du behöva söka stöd, till exempel på ditt fackförbund eller om företaget eller organisationen har en bra HR-avdelning. Eller kanske till och med en ännu högre uppsatt chef – som du känner förtroende för och litar på. Det viktigaste att ta med sig är att helt enkelt komma med konkreta exempel på det som är fel och konkreta exempel på hur personen kan jobba bättre. Och om ni båda kan prata om förväntningarna ni har på varandra underlättas det jobbiga i detta samtal.