Se till att synas på nätet som företag

Vad är egentligen SEO och varför är detta så viktigt för e-handlare att sätta sig in i?

 

Sökmotoroptimering, eller SEO, är metoder och sätt att arbeta på för att synas högt upp i sökresultatet. Har du en webbsida som du vill att ska få in trafik från potentiella kunder är det med andra ord en väldigt bra grej. SEO handlar om att ta reda på vilka sökningar du vill att din sajt ska synas på, att din sajt ska ha det rätta innehållet med titlar, rubriker och brödtext, att det ska vara enkelt och logiskt att klicka sig fram på din sajt och kännas relevant för det du vill till exempel sälja eller marknadsföra.

 

Förutom att du vill att din sida ska kännas relevant med titlar och länkar som pekar åt rätt saker från startsidan är det väldigt bra att ha brödtext till produkter och tjänster, så kallat innehåll. Detta kan du dels skriva själv eller beställa från olika marknadsförings- och contentbyråer. I en artikel i Göteborgs-Posten går det att läsa om hur detta allt mer automatiseras och hur textrobotar samlar in, sammanställer och översätter text till olika företag och myndigheter, det kan vara domstolsbeslut som översätts eller sportreferat eller 20 000 olika produktkategorier som behöver text på svenska.

 

Lyckade e-handlare

 

Några som verkligen har lyckats med sin SEO men även med hela sitt koncept är inga mindre än Apotea som har sitt företag med apoteksvaror på nätet. De vann nyligen pris för att de är mest uppskattade av de som handlar på nätet, alltså konsumenter. De två företag som kommer precis efter är Adlibris och CDON.com. Det som dessa har gemensamt är bland annat tydliga sajter som är användarvänliga och logiska för den som shoppar, dessutom går det lätt att få hem hela paketet i brevlådan så personen slipper hämta ut det på posten. Läs mer här.